شگردهای بدیع لفظی در داستاننامة بهمنیاری و ضربالمثلهای مازندرانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
موضوع این مقاله، شگردهای بدیع لفظی در داستاننامة بهمنیاری و ضربالمثلهای مازندرانی است. مَثلها به عنوان یکی از بخشهای ادبیّات عامیانه، گرچه در ظاهر از آرایههای زیباییشناسی بدورند، کمتر مَثلی را میتوان یافت که از شگردهای بلاغی بیبهره باشد. یکی از عوامل مهمّی که سبب زیبایی و اثرگذاری مثل میشود، آرایههای لفظی است. در این نوشتار، شگردهای بدیع لفظی در 6023 مثل داستاننامة بهمنیاری و2023 مثل مازندرانی از فرهنگ مثلهای مازندرانی مصطفی انصاریبا روش مقایسه و توصیف و تحلیل محتوا، با توجّه به منابع کتابخانهای بررسی وتحلیل گردید و این نتیجه حاصل شد که بهکارگیری شگردهای بدیع لفظی، بر بلاغت، تأثیرگذاری و زیبایی مَثلهای داستاننامه و مازندرانی افزوده و سبب شهرت و رواج آنها گردیده است. از مجموع آمار آرایههای بدیع لفظی، تکرار و تصدیر، بالاترین بسامد وطرد و عکس، پایینترین بسامد را در بلاغت مَثلها داشته است. تعداد آرایهها در مثلهای داستاننامه بیشتر از مثلهای مازندرانی است. در مثلهای مازندرانی، تنوّع آرایهها کمتر است و آرایههای سادهتر و محسوستر به کار رفتهاند؛ این امر، نشانة آن است که گویندگان مثل فارسی از دانش ادبی بیشتری نسبت به گویندگان مثل مازندرانی برخوردار بودهاند؛ البتّه منظوم بودن برخی از مثلهای داستاننامه در این امر بیتأثیر نبوده است.
منابع مشابه
بررسی صنایع لفظی بدیع در حدیقه سنایی
چکیده: بدیع به همراه معانی و بیان فنون سه گان? بلاغت را تشکیل می دهند، صنایع بدیعی به دو گون? لفظی و معنوی تقسیم می شوند. اهمیّت کاربرد صنایع لفظی بدیعی، افزایش موسیقی شعر و کلام ادبی است و همین عامل موجب تأثیر و نفوذ بیشتر شعر در نفوس مخاطبان می شود. سنایی در سرودن حدیق? خود از دو سبک پیروی کرده است: یکی سبک خراسانی که کاربرد صنایع لفظی در این سبک بسامد فراوان داشته و دیگری سبکی است که در دور?...
15 صفحه اولبدیع لفظی در مخزن الاسرار نظامی
چکیده تفسیر حقیقی تحوّلات بدیع در زبان فارسی تنها از راه مقایسه ی دیوان شاعران و نویسندگان بزرگ هر دوره و تطبیق موضوعات بلاغیبدیعی آن ها نسبت به یکدیگر ممکن است. از میان این بزرگان که اندیشه را با زیبایی و لطافت و جمال لفظ همراه داشته و به اوج کمال و نمط عالی دست یافتهاند میتوان به نظامی اشاره کرد. سبک آثار نظامی، مبتنی بر شگردها و عوامل بدیعی و بیانی است و اگر این عناصر را از آن حذف کنیم، ...
بررسی آرایه های بدیع لفظی و معنوی در «معارف» بهاء ولد
معارف کتابی است از بهاء ولد که مطالب متنوعی دارد و نظم و ترتیب خاصی هم میان فصول مختلف کتاب وجود ندارد. به علاوه مشخص نیست که این کتاب نوشتۀ بهاء ولد است یا مجموعۀ مواعظ و تقریرات وی که بعدها توسط مریدانش گردآوری و مکتوب شده است؟ و پیداست چنین کتابی سبکی یکسان ندارد. گاه دارای نثری خشک و عالمانه است، گاه به زبان عامیانۀ مردم بلخ نزدیک میشود و گاه نثری دلنشین و ادیبانه دارد، اما در بسیاری از م...
متن کاملکارکردایقاعی بدیع لفظی و معنوی در قصیده النثر عربی
ایقاع در لغت به معنی جریان یافتن و جاری شدن ودر اصطلاح توالی منظم مجموعه ای از عناصر آوائی و غیر آوائی است که به شعر زیبائی می بخشد. ایقاع شعری بر دو نوع خارجی و داخلی است. ایقاع خارجی در شعر سنتی جایگاه اساسی دارد و از بحور شانزده گانه خلیلی حاصل می شود ودریافت کننده آن امواج شنوائی است اما ایقاع داخلی به دو بخش موسیقی درونی و معنوی بوده و مختص شعر مدرن یعنی قصیده النثر است البته این بدان معنا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 19
صفحات 161- 186
تاریخ انتشار 2019-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023